Oct 11, 2013

PERMULAAN TERCIPTANYA “CUTE NUMBER SONG” AKA 귀요미

Pasti ramai tertanya-tanya mana datangnya lagu and dance gwiyomi ni.. Ramai yang tak tahu tapi tahu follow jew. Typical Malaysian selalu macam tu, tahu follow n bila popular terus kaitkan dgn segala bagai perkara.. That is the unique of Malaysia citizen.. Always judge the people from appearance..  Same case with Kangnam Style yang dikaitkan dengan Illuminati and segala bagai tanpa menyiasat budaya, pemikiran, dan cara hidup rakyat Korea..
Hari - Penyanyi asal Gwiyomi
Back to the topic, Gwiyomi bermaksud Cute + Beauty or in Korean aka Hangul is called 귀요+미.. Ia dinyanyikan oleh seorang penyanyi solo Korea yang comel bernama Hari (하리) dan tariannya dicipta dan dipopularkan oleh rapper yang terkenal dengan kecomelannya dan kenakalannya iaitu Jung Il Hoon (정일훈) dari BtoB.. 
Jung Il Hoon seorang rapper yang sangat terkenal dengan kecomelan dan kebangangannya..
BtoB merupakan sebuah kumpulan yang popular di Korea dimana mereka mula debut pada tahun April 2012 dengan mini album.. BtoB juga merupakan artis dibawah naungan Cube Entertainment yang menempatkan beberapa artis popular yang lain seperti G.NA, Beast dan 4Minutes..
Hari pula merupakan seorang penyanyi solo Korea yang bersuara comel yang debut pada tahun 2010 namun tidak popular.. Lagu ini merupakan lagu single dari beliau yang dikeluarkan pada tahun 2013.. Beliau merupakan artis dibawah naungan Dandi Recordz..
Segalanya bermula dari sebuah rancangan popular di Korea iaitu Weekly Idol dimana Kpop Idol akan mempromosikan album mereka kepada penonton dalam rancangan tersebut.. Terdapat pelbagai permainan didalam rancangan ini yang harus dilakukan oleh artis Korea.. Rancangan ini juga terkenal dengan rancangan pembuktian dimana setiap apa yang artis cakap harus dibuktikan dengan perbuatan.. Ia dihoskan oleh 2 orang MC  yang chubby iaitu Defcon dan HyungDon..
Defcon & Jung HyunDon
Pada masa tersebut, BtoB aktif mempromosikan  2nd Mini Album: Press Play dimana lagu utamanya ialah WoW.. Dan bermula dari situlah, Gwiyomi dance yang direka oleh Jung Il Hoon mula merebak di seluruh Korea dan seluruh dunia.. Kita kerapkali melihat Gwiyomi song sehingga 6+6 namun ia dah bertambah sehingga 8+8 dalam episode Weekly Idol bersama Miss A yang juga dicipta oleh Jung Il Hoon..
Starter episodes of Gwiyomi Gesture by Jung Il Hoon (6+6)


Original singer of Gwiyomi


Advance Grwiyomi Gesture (8+8) by Jung Il Hoon with Miss A


Official Gwiyomi MV (Male version) by Jung Il Hoon


p/s: really love Weekly Idol especially the episode with Teen Top.. Love Beating Random Dance is soooooo fun...
jangan lupa komen dan like.Enjoyyy!!!.(:

2 comments :

AmyZana said...

Lol Random Dance paling tak boleh blah sekali. Paling suka episode yg ada Bap and dorang kena buat random dance lagu One Shot. Jenuh tuuuu

Unknown said...

penatnya tidak terkata.. sama mcm BToB kena buat tarian zombie hampir 10x tok lagu Thriller..