Jul 1, 2011

Woman and Beauty.. What the Matter??



Setiap manusia dimuka bumi ini telah dilahirkan dengan keadaan cukup sempurna (dengan izin Allah).. Namun ada manusia tidak mensyukuri dengan nikmat tersebut.. terutama kaum wanita.. Kebanyakan wanita didunia sering mengatakan diri mereka tidak cantik dan tidak menarik.. Tapi itu hanya luaran jew.. Kenapa wanita sering cakap sebegitu?? Apa puncanya?? Kenapa mereka nak mengubah takdir semulajadi yang diberikan?? Aku akan huraikan mengikut perspektif aku sendiri.. Korang yang baca jangan marah sebab aku huraikan mengikut pemahaman dan pemerhatian aku selama ni..

Kenapa wanita sering cakap mereka tidak cantik?? Apa puncanya?? Jawapannya: Media dan masyarakat..


Kenapa aku cakap media??
Sebab dari medialah perkara ini terjadi.. Disebabkan media sering mengeluarkan statement wanita cantik mesti cerah, kurus, potongan badan menarik, mata bulat dan so on.. Golongan wanita ini, golongan paling senang terpengaruh.. Mereka akan membandingkan diri mereka dengan orang yang ada kat dalam tv tu.. Then, mereka juga akan berusaha untuk menjadi seperti mereka kat dalam tv.. Maka, terjadilah plastic surgery, cosmetic produk and so on.. Motifnya adalah untuk menjadi lebih cantik dari yang asal..

Kenapa aku cakap masyarakat??
Masyarakat dulu dengan sekarang still dalam takuk yang sama.. Golongan masyarakat yang terlalu memikirkan fizikal menyebabkan golongan yang tidak cantik merasa rendah diri dan hina.. Mereka akan mengumpat dan menghina golongan yang kurang cantik.. Kekadang ucapan yang dilemparkan terlalu menyakitkan hati.. Kesian kat wanita.. Kebanyakan masyarakat yang menghina golongan ni di kalangan makcik-makcik yang dah tua bangka.. Bukan aku nak cakap semua jenis masyarakat or makcik macam tu..tapi hanya segelintir jew.. Kalau nak menantu, mesti nak yang cantik, kurus, lawa, berkerjaya dan kalau perempuan tu tak pandai masak pun tak ape (lepas kahwin, boleh belajar).. Sedangkan anaknya yang nak kahwin tu tak kisah, walaupun wanita yang dia suka tak memenuhi citarasa ibubapanya.. Kejamnya golongan ni..

Conclusionnyer:
Kat atas, aku rasa aku dah meluahkan semua pendapat aku.. Bagi aku, semua wanita cantik tak kiralah dia gemuk kew, kurus kew, gelap kew or so on..

ADA MATA-MELIHAT, ADA TELINGA MENDENGAR, ADA HATI-SILALAH MENILAI EK..


jangan lupa komen dan like.Enjoyyy!!!.(:

No comments :