Oct 3, 2011

Perbezaan diantara Klinik Kesihatan, Klinik Swasta dan Hospital Besar



Aku nak bagitahu pasal pengalaman aku dengan staff-staff yang terlibat dengan perubatan..  Akan aku ceritakan satu persatu pengalaman aku dengan staff-staff ni.. Pengalaman ni berlaku selepas sehari mata aku diserang Mr Charlie Chaplin pada hari rabu. Aku pergi dengan kawan aku..

Klinik Kesihatan Simpang Empat (Khamis)
Durasi masa - Lama (8.30am - 10.00am)
Service - Poor (Staff sangat kasar)
Kepuasan - Taik Bintang
Sistem pengurusan - Sistem Komputer yang sangat "CANGGIH"
Pengalaman - Yang merawat aku hanyalah seorang pembantu pegawai perubatan.. tapi dia telah membuat aku bengang sebab dia hanya merawat komputer.. Staff ni bagi aku ubat demam padahal dia tak check yang aku demam ke tak.. Dia bagi ubat mata untuk sakit mata biasa padahal dia tak tengok pun kondisi mata aku.. Then, dia bagi ubat kumur padahal dia tak check pun tekak aku.. Yang dia check hanyalah komputer semata-mata.. What the fish.. Kok ye pun ada sistem yang canggih, janganlah abaikan patient.. 

Klinik Menon (Khamis)
Durasi masa - Sangat lama (10.45am - 12.45pm)
Service - Ok (Staff bagus)
Kepuasan - Bintang biasa
Sistem pengurusan - Manual jew (yang penting dia rawat manusia)
Pengalaman - walaupun lama menunggu tapi aku puas hati.. Doktor tu check aku betul-betul.. memangla aku demam waktu tu tapi dia check aku dulu then baru dia bagi ubat demam.. maknanya dia bagi ubat bila dia dah sure aku sakit ape.. Then, baru aku tahu yang kena serangan charlie selepas dia check mata aku.. Kiranya aku puas hati dengan klinik ni sebab doktor tu memang check aku betul-betul..

Hospital Besar (Sabtu)
Durasi masa - Sangat cepat (dirawat dengan segera)
Service - Sangat bagus
Kepuasan - Hati berbintang-bintang
Sistem pengurusan - Manual jew (yang penting dia rawat manusia)
Pengalaman - mata aku dah keluarkan nanah.. then, aku terus pergi jabatan kecemasan.. Bila aku tunjukkan jew mata aku, terus staff tu bawa aku jumpa doktor yang bertugas.. then, selepas ambil penerangan aku, aku dibawa pergi ke bilik rawatan tuk diberi suntikan tahan sakit dan doktor suluh mata aku untuk melihat kekuatan bisa charlie kat mata aku.. Memang cekap dan tangkas.. then, aku diminta refer ke jabatan optik pada hari isnin untuk tindakan selanjutnya selepas diberi ubat tahan sakit and suntikan..

Conclusionnyer:
Rawatlah manusia, jangan rawat komputer.. Yang sakit manusia bukan komputer.. Kalau tersalah ubat, tak ke naya nanti.. Tak pasal-pasal aku yang menderita.. Nasib baik aku tak makan ubat dari klinik kerajaan.. Aku cuma makan ubat dari Klinik Menon and Hospital Besar je..


jangan lupa komen dan like.Enjoyyy!!!.(:

6 comments :

Ku Azhar said...

hehehe mcm mne hospital blh manual je?? gud research! hehehe

Unknown said...

pengalaman sendiri selepas dirawat.. hihi.. thanks..

illi said...

hahaha..siot..patut x aku print bnde ni and tampal bawah blog..sebagai bacaan ringan utk sume warga KKI =D

illi said...

blh x aku nk tampal ni kt ofis bawah..untuk bacaan ringan staff governmnt..huhuhu

Unknown said...

amat digalakkan.. harap2 staff kerajaan boleh tahu akan penangan charlie yang serius kat tempat kita..

Anonymous said...

klinik kesihatan mcm x ikhlas nk lyan patient...